Thursday, July 21, 2011

Terbaru: Beza beli Gold Bar di Kedai emas

Baru2 nie, saya pergi melewati Habib jewels bersama wife, kebetulan saya ternampak gold bar 5g PAMP SUISSE. Kalau lah ketika tu, beg duit saya tebal,memang gold bar tu saya angkut kasi bawak balik.

Walaubagaimanapun hasrat untuk membeli tak menjadi. Harga workmanship nya menyebabkan hasrat saya terhenti di situ shj. 

Bila difikirkan, syarikat emas bumiputra GCP menjual emas tanpa caj workmanship. Jadi, membeli emas di GCP boleh berjimat dari segi bayar duit caj upah workmanship. 

Selepas mendapatkan Dinar Emas GCP baru2 nie, membeli emas bukanlah perkara yang menakutkan lagi bagi saya. Malah saya makin bertambah semangat untuk mengumpul kan dinar emas dan jongkong emas untuk simpanan saya. Insyaallah. ANDA BILA LAGI???JANGAN TUNGGU LAMA...

Terbaru: Baru sebulan simpan emas,

Dinar emas, atau apa2 jenis perhiasan berkaitan emas sangat menguntungkan. Baru2 ini,sy dah dapat kan dinar emas pertama saya dengan harga RM687 pada 5/7/2011, dan hari nie nilai emas sy ialah RM750. Lihat perbezaan nilai tersebut. Sekiranya duit sebanyak RM687 disimpan dalam akaun Al-Wadiah Bank Islam, belum tentu nilai duit simpanan tersebut bersamaan dengan nilai RM750. Begitulah nilai emas yg dijangka tiap2 hari akan meningkat nilainya. 

Berbanding dengan simpanan unit trust di Public Mutual, nilai RM1000 yg dilabur pada hujung tahun lepas, diamati bahawa peningkatan nilainya terlampau sedikit. Jumlah untungnya hanya bertambah RM9lebih shj. Walaubagaimanapun, pebandingan ini bukanlah bertujuan untuk memburukkan pelaburan unit trust, tp untuk menyatakan kekecewaan kerana salah buat keputusan untuk melabur ketika itu.

Tapi yg penting,marilah bergerak ke arah penyimpanan komoditi seperti emas atau perak. Ekonomi dunia yg semakin meruncing akibat amalan ekonomi kapitalis, free trade telah banyak memusnahkan dan menyusahkan hampir seluruh penduduk di dunia. Maka satu jalan penyelesaiaan dan untuk keselamatan masa depan, emas dan perak dilihat sebagai pilihan yg paling sesuai sejajar dengan peningkatan harga komoditi tersebut. 

Emas for ALL...hehehe




 

Thursday, June 30, 2011

Muhasabah: Adab2 Berbuka Puasa

Dalam berpuasa Rasulullah S.A.W telah mengajar kita adab2 nye. Malah kita digalakkan mengikut sunnah untuk menambah koleksi bekalan pahala kita. Mari kita lihat adab2 berbuka puasa yg diamalkan oleh Rasulullah S.A.W.

1)Segerakan berbuka puasa - "Manusia sentiasa dalam kebaikan selagi mereka menyegerakan berbuka puasa" (Riwayat Bukhari dan Muslim)

2)Berbuka puasa dengan rutab,kalo tiada dengan tamar,kalo tiada dengan air. Ini adalah tertib Rasulullah ketika berbuka - Daripada Anas katanya "Bahawa Rasulullah S.A.W berbuka puasa dengan beberapa biji rutab sebelum bersolat, Sekiranya tiada rutab, dengan beberapa biji tamar,dan sekiranya tiada tamar, maka Baginda minum beberapa teguk air" (Riwayat Imam Ahmad dan Tirmidzi,hadis hasan)

3)Menyegerakan solat magrib selepas berbuka dengan beberapa biji rutab,tamar atau beberapa teguk air,sebelum makanan dihidangkan. Sekiranya makanan telah dihidangkan dahulukan makanan dan jangan tergopoh gapah untuk bersolat. Ini kerana Rasulullah S.A.W mengutamakan kesempurnaan solat. Sekiranya seseorang bersolat tetapi tidak tidak khusyuk dan memikirkan pasal makanan,kesempurnaan solat tidak akan dicapai. - Daripada Anas bin Malik r.a bahawa Rasulullah S.A.W bersabda: "Apabila telah dihidangkan makan malam,maka mulakanlah ia, sebelum kamu menunaikan solat magrib,dan jangan kamu tergopoh-gapah ketika makan malam kamu." (Riwayat Bukhari dan Muslim)

4)Makan dengan kadar yang tidak berlebihan ketika berbuka. - Firman Allah s.w.t "Dan makan dan minumlah dan jangan lah berlebih2an,Sesungguhnya DIA tidak suka orang yg berlebihan2. " (Al.Aaraf:31)

5)Berdoa ketika berbuka kerana doa orang yg berpuasa dari lapar dan nafsu dimakbulkan oleh Allah s.w.t. -"Sesungguhnya bagi orang berpuasa itu, doa yang tidak ditolak ketika dia berbuka" (Riwayat Ibn Majah)

6)Berdoa kepada sesiapa yg menjamu orang yang berbuka puasa - Kata Anas r.a " Baginda S.A.W pernah datang kepada (rumah) Saad bin Ubadah. Dia menghidangkan roti dan minyak. Baginda pun makan dan bersabda : Telah berbuka puasa di sisi kamu mereka yg berpuasa, telah makan makanan kamu mereka yg baik dan telah berselawat ke atas kamu para malaikat.

Semoga puasa kita muslimin dan muslimat mendapat pahala dan rahmat dari Allah S.W.T.

Wallahualam

source: Dr.Maza

Saturday, June 25, 2011

Panas: Simpan emas untuk pelaburan jangka panjang

Assalamualaikum,

Kenapa tajuk di atas dipilih untuk entry kali ni...Sy nak kongsi pengalaman sy. Emas satu logam yg sangat berharga,nilai dia tidak akan jatuh. Semasa sy baru2 berkahwin sejak setahun lalu,sy hampir kering dan pokai. Tiada lagi duit kertas celah2 dompet,dalam kereta,buku,dlm account bank pun semua nya takde. Beribu2 ringgit hilang dlm sekelip mata sahaja. Semuanya digunakan untuk majlis kahwin. Tapi alhamdulillah, ketika itu, isteri sy sgt baik, dia bgtahu sy,dia boleh tolong.WOOOWW...sy bersyukur sgt2. Jadi kami pun pegi ke ar-rahnu dgn tujuan nak menggunakan duit untuk belanja tambahan. Kami pun memajagadaikan gelang isteri sy. Sy bgtahu die sy pinjam. Die pun setuju. Alhamdulillah dapat la duit untuk belanja. Nasib baik x pinjam ah-long...

Dari situ sy berfikir sejenak, emas nie sgt berguna. Bukan sahaja sebagai barang kemas. Tapi untuk tujuan pelaburan. Sy sudah melabur di Public Mutual sebanyak seribu, tp untung nye sy x nmpk lagi. Sy menyesal tak guna kan seribu yg sy ada ketika itu untuk membeli dinar emas. Sekarang harga emas sudah naik. Okay ..sekarang sy nak cerita pasal dina emas..tadi mukaddimah jer..


Ini ialah Dinar Emas keluaran GCP . Sebuah syarikat bumiputra Islam. Spesifikasi tentang dinar emas boleh dilihat seperti dalam gambar:
1 - Ketulenan = 999.9
2 - Berat = 4.25gram
3 - Ukurlilit = 23mm
4 - Harga = mengikut harga semasa. Boleh lihat harga emas di column sebelah ini ====>

Kelebihan dinar emas ini:
  • Emas mempunyai nilai intrinsik yang tersendiri dan diiktiraf sebagai wang di seluruh dunia
  • DInar adalah matawang Islam yang sebenar
  • Penyimpan nilai yang lebih stabil berbanding wang kertas. Dinar mampu melindungi kekayaan anda
  • Boleh digunakan sebagai bayaran mas kahwin (kepada yang nak kahwin tu boleh la beli dinar emas,kalo bagi duit mungkin nilai die x berganda,tapi kalo simpan emas,nilai nye berganda,pasti isteri anda suke)
  • Penggunaan Dinar membolehkan pembayaran zakat yang lebih tepat
  • Harga emas meningkat setiap tahun akan menambahkan nilai kekayaan penyimpan Dinar.
 Jadi anda dah lihat kelebihan dinar emas ni. Anda juga  boleh guna kan dinar emas ni untuk tujuan:

  1. Pelaburan dan simpanan
  2. Membayar zakat (kepada muslimin muslimat)
  3. Sebagai mas kahwin
  4. Hadiah dan cenderahati
  5. Digunakan untuk aktiviti jual beli 
Sila lawati http://gcp.com.my/ untuk maklumat lanjut. Sila hubungi no yg tertera di sebelah -------->

Muhasabah: Nikmat Sihat

Aku masih ingat lagi dulu2 nasyid raihan, 
"Ingat 5 perkara sebelum 5 perkara...
sihat sebelum sakit...
muda sebelum tua...
kaya sebelum miskin...
lapang sebelum sempit
hidup  sebelum mati..."



Aku sedar,5 perkara yg disebut dalam hadis Rasulullah S.A.W,Allah dah tentukan untuk aku. Nikmat sihat yang Allah kurniakan adalah untuk beramal soleh dan menyuruh hambanya sedaya upaya beribadat kepada nya dengan seikhlas hati. Cuba bayangkan kalo kita sakit, memang x dpt buat ape2 la...kalo sakit kepala,boleh ke kita nak beribadat kepada Allah dengan tenang?Apatah lagi kalo sakit2 yg berat. Aku yg dh kene High Blood Pressure, bersyukur sangat2 sebab tiba2 aku boleh teringat hadis Nabi nie. Kalo tak mungkin aku akan lalai ngan dunia yg fana ini...


Dulu2 masa aku remaja, aku nk hafal apa2 mudah jer..Sekarang baru masuk 20an,dh tercungap2...remaja2 kat luar sana,cepat2 la guna kan masa remaja untuk kebaikan...jgn duk asyik berkepit jer...(mcm aku dlu2 gak)Astaghfirullah...


Ermmm..kaya? Aku xla kaya tp ada la rezeki yg Allah kurniakan...Kerja di Bank Negara nie satu rezeki yg amat besar bagi aku dan aku bersyukur sgt2. Kalo pikir2 kan, ada lagi org yg susah dari aku, aku patut bersyukur...betul tak??


Satu perkara ni la yg paling susah nk hindarkan...Waktu lapang mesti buat kerja tak faedah...Ish333xxx...bile dah nak sampai deadline baru nk terkejar2 sana sini. Insyaallah dengan pantas nye manage time dgn molek2...


Hidup sebelum mati???Dah pikir2 ke amalan ape sbg bekalan di akhirat nanti. Semoga aku dan pembaca tergolong dalam kalangan org2 yg beramal soleh dan mendapat rahmatNYA di akhirat kelak. 


InsyaAllah, muhasabah kali ini jadi peringatan selama2nya untuk aku dan juga pembaca...maklum la kan,kita nie manusia, asal perkataan pun 'nisyan = lupa'. Bukan nye melayu mudah lupa tp manusia itu sendiri adalah pelupa. Cakap hari nie lain besok lain...itu lupe la nme nye..hehehe..betul ke???..boleh la kut...hehehehe


Wallahua'lam...

Saturday, June 18, 2011

Muhasabah: Amalan di Bulan Syaaban

 Assalamualaikum..

Sering kita dengar tentang amalan2 mulia di bulan Syaaban,tapi pernah kah kita teliti adakala kita sering mengikut sahaja apa masyarakat sekeliling kita amalkan tanpa mengetahui bahawa ianya tidak besandar kan kepada dalil dan nas2 yg sahih. Jadi sebelum bulan Sya'aban datang,mari kita faham dan belajar tentang amalan2 soleh yg sahih di bulan Sya'aban.

Hadis palsu yg direka tentang bulan syaaban...(p/s: siapa yang mahir tentang hadis sila tegur ye)

“Rejab bulan Allah, Syaaban bulanku dan Ramadhan bulan umatku”. Ini adalah hadis palsu yang direka oleh Ibn Jahdam (meninggal 414H) (lihat: Ibn Qayyim al-Jauziyyah, al-Manar al-Munif fi al-Sahih wa al-Dha`if, m.s. 95, Halab: Maktab al-Matbu`at al-Islamiyyah).

Suka aku kongsi, dari dulu lagi aku ingt hadis nie betul, aku pun rujuk kat Dr.Maza nye page. Terkejut gak mula tu...

Adapun Rasulullah S.A.W berpuasa lebih di bulan Sya'aban berbanding di bulan2 yg lain. Ini dibuktikan dengan  hadis dari: 


"Aisyah r.a.h menyebut: Aku tidak pernah melihat Rasulullah s.a.w berpuasa dalam bulan lain lebih daripada puasa Syaaban. Baginda pernah berpuasa Syaaban sepenuhnya, kecuali hanya beberapa hari (tidak puasa)” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)  

Usamah Zaid juga pernah bertanya mengapa Rasulullah S.A.W banyak berpuasa di bulan Sya'aban lalu Baginda S.A.W menjawab:

“Syaaban antara Rejab dan Ramadan, manusia lalai mengenainya. Padanya (Bulan Syaaban) diangkat amalan hamba-hamba Allah. Aku suka tidak diangkat amalanku, melainkan aku dalam keadaan berpuasa” (Riwayat al-Nasai, dinilai hasan oleh al-Albani dalam Silsilah al-Sahihah 4/522). 

Jadi elok lah kite mengamal kan puasa di bulan Sya'aban kerana ianya memang dituntut oleh Rasulullah S.A.W. Supaya tahun ini lebih baik dari tahun lepas. Insyaallah. 

Wallaualam...

REF: Dr.Maza

Muhasabah: Kenapa Jews/Zionist Berjaya menakluk dunia??


Aku baru separuh baca buku nie. Best gak buku nie. Ada banyak cerita macam mana Jews boleh berjaya nie. Sedang syok aku baca buku nie,sampai kat part yg mana Jews population/immigrants berjaya menjadi org2 ternama. Mereka berjaya menjadi professor2,pelakon2 hollywood,consultans,pakar ekonomi,politician,lawyers dan macam2 cabang lagi diorg conquer kat Amerika. 

Mungkin satu pengajaran, walaupun Jews nie takde tanah tapi bila diorg "berhijrah" ke Amerika,kumpulan Jews nie berjaya menaikkan peratusan2 golongan mereka di dalam sektor2 penting di Amerika.Contohnya daripada jumlah peguam 500orang,20% dari mereka adalah Jews. Pada tahun 1939,separuh daripada peguam di New York adalah Jews. wow..hebat tu...Kalo di negara kita,pasti kita dah bising hak bumiputera kita. Tapi di sana tidak. kenapa???baca lah buku nie,banyak isu2 dan faktor2 kenapa mereka berjaya. Yang aku sebut nie baru peguam,x sebut lagi profesor diorg,physician2 diorg,pakar2 eknomi diorg dan org2 terkaya di dunia adalah dr kalangan Jews gak.

Pengajaran yg boleh kita ambil di sini,kita perlu berhijrah. Rasulullah S.A.W pernah berhjirah ke Madinah kerana ingin mengembangkan Islam dan menyebarkannya. Akhirnya Baginda S.A.W berjaya menyebarkan Islam di seluruh dunia bermula di Madinah. Muhasabah kepada diri aku gak, kalo kite nak berjaya, di mana2 pun, kita perlu berhijrah. Bagi aku tidak semestinya berhijrah dari satu tempat ke tempat yg lain. Berhijrah dari sifat mazmumah(buruk) ke sifat mahmudah(baik) pun di kira berhijrah. Kalo dulu kita malas,sekarang kita berhijrah kepada rajin. Begitu juga sifat2 mazmumah yg lain. 


Aku bukan nak bandingkan Rasulullah S.A.W dengan Jews. Tapi aku terpikir bagaimana dua2 nie boleh berjaya menyebarkan MISI mereka. Satu cara iaitu berhijrah. 


Wallahua'lam
(p/s: Kalo salah tolong betul kan, tegur2 la dengan hak dan sabar.)

Friday, June 17, 2011

Hangat:: Aku pemabuk terbaik

Short story nak cerita n share. 

Semalam 17 June 2011, Pelabuhan LKIM Chendering,Terengganu, jam 5.00 petang, kami 15 orang semuanya bertolak dari pelabuhan tersebut untuk pegi mencandat sotong dan mengail ikan. Aku antara 15 orang tersebut, bersemangat untuk berjuang di tengah2 gelombang laut yg bergelora untuk mencandat sotong. Baru je sampai kat tengah2 laut, kepala aku mula merasa 'weng'. Aku cube tahan dan aku mula kan kerja mencandat. Member aku cakap jgn pandang bawah kat laut. Pandang kat langit. Lagi ko pandang bawah lagi ko pening. Aku pun pandang ke atas dengan harapan aku boleh sambung balik kerja mencandat aku. Aku pun layan la langit biru kat atas tu. 


Uwekkk!!! akhirnya aku berjaya. Aku berjaya mengeluar kan isi perut aku. Hahaha...Aku rse aku la yg pertama. Aku akhirnya berserah sahaja. Aku pegi amik wuduk untuk solat asar. Selepas solat asar, aku terus terdampar kat atas tilam yg agak2 empuk gak la dan aku membaring kan diri aku yg sudah mabuk. 

Maghrib aku bangun lagi untuk menunaikan solat fardu maghrib. Aku turun untuk mengambil wuduk dan tiba2 aku terbau nasi yg baru di masak. Wooow...Sungguh menyelerakan. Aku rse aku ingin makan lepas aku solat nanti. Tapi aku tidak berjaya untuk makan. Aku bau nasi tu sungguh meloyakan tekak aku. Aku terus lagi membuang semua isi dalam perut aku. Fuhhhh...nikmat nye. Akhir nya aku mengaku kalah. Aku tak boleh teruskan perjuangan ini lagi. Aku pun kembali menyambung lena aku tadi lepas solat magrib.


Sedang aku lena,tiba2 aku dengar bunyi guruh. Ahhh!!!macam nak hujan jer. Tepat sangkaan ku itu. Aku rse sudah tengah malam. Hujan pun semakin lebat. Angin kuat membantai bot, membuat kan bot bertambah goyang. Aku rasa seperti di awangan. Memang terbaik la ribut angin nie. Aku rasa aku kene layan gak lena sebelum aku meluahkan lagi isi perut aku. 


Tepat jam 3.30pagi, bot kami selamat sampai di pelabuhan. Aku rasa bersyukur. Hehehe. Seksa mabuk laut aku sudah berakhir. Akhirnya aku berjaya membawa pulang isi perut kosong. Seekor sotong pun tiada berjaya aku tangkap. Hahaha...Aku cume pikir 'home sweet home'. Aku balik nie aku nak makan n tdo...Itu la pengalaman aku menjadi pemabuk laut. Walaubagaimanpun, akan datang, aku ingin ikut lagi ke laut. Aku rasa aku tak la mabuk laut lagi. Itu bukan aku.


Sekian wassalam...

Thursday, June 16, 2011

Muhasabah: Hadis 1

عن أمِيْرِ المُؤْمِنِيْنَ أبِيْ حَفْصٍ عُمَرَ بْنِ الخَطَّاب رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ ا للهِ
صلى الله عليه وسلم یَقُولُ: (( إِنَّمَا الأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى فَمَنْ آَانَ تْ
هِجْرَتُهُ إِلىَ اللهِ وَرَسُولِهِ فَهِجْرَتُهُ إلى اللهِ ورَسُولِهِ وَمَنْ آَانَتْ هِجْرَتُهُ لِدُنْيَا یُصِيْبُهَا أَوِ امْرَأَ ةٍ
یَنْكِحُهَا فَهِجْرَتُهُ إِلَى مَا هَاجَرَ إِلَيْهِ)) . رواه إماما الحدثين أبو عبد الله محمد بن إسماعيل بن
إبراهيم بن المغيرة بن بردزیة البخاري، وأبو الحسين مسلم بن الحجاج بن مسلم القشيري
النيسابوري في صحيحيهما اللذین من أصح الكتب المصنفة.

Daripada Amirul Mukminin Abu Hafsin 'Umar ibn al-Katthab r.a. beliau berkata: Aku mendengar
Rasulullah SAW bersabda:
Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap
orang apa yang dia niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan RasulNya, maka
hijrahnya kepada Allah dan RasulNya. Barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu
mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke
arah perkara yang ditujuinya itu.
Hadis ini diriwayat oleh dua orang Imam Ahli Hadis; Abu Abdullah Muhammad ibn Ismail ibn
Ibrahim ibn al-Mughirah ibn Barzirbah al-Bukhari dan Abu al-Husain Muslim ibn al-Hajjaj ibn Muslim
al-Qusyairie al-Naisaburi dalam kitab sahih mereka berdua yang merupakan antara kitab yang paling
sahih .

Apa yang penting niat kita ketika membuat sesuatu perkara. Kalo kita berkerja, niat la kita berkerja kerana ALLAH menyuruh kita mencari rezeki. Tangan yang di atas lebih mulia dari tangan yg berada di bawah.

Waallahua'alam... 


Thursday, May 26, 2011

Panas: MU VS Barcelona

Champion League Final di Stadium Wembley di antara MU dan Barca...yg mana satu pilihan hati???


Mungkin ke "syaitan merah" akan menang???



Atau barcelona yg kalah????hahaha

 Pikir2 kan dan selamat meneka..hehehe

Panas: Baru lagi

Aku nak share mende nie skjp...rasa hati nak share, tu yg aku share...


Dah lama dah aku nk simpan mende alah nie...akhirnye terbuka minda aku...thanks to my dear yg dr dlu lg pk psl simpan emas utk masa depan...dan thanks to dla shahrom yg perkenal kan mende nie

Sunday, May 1, 2011

Kek Velvet Merah

Semalam kesian aku tgk syg aku buat kek...dia start projek die tu kul 6.45 petang...kalo korang nak tau,syg aku siap kan kek tu pukul 10malam...lebih kurang la...fuyoooo...tabik spring la...toink toink toink...

lepas dah bertungkus lumus nie la hasil nye...disebabkan aku dah kenyang semalam...aku cakap aku x boleh nak makan n bg komen..amacam straight to the point tak...yela...kalo makan nti abis la diet seimbang aku...hahaha...


Ini pertama kali aku letak gambar kek yg syg aku buat dlm blog aku..sebelum nie xda pung...haha...nape??x percaya?? 



Korang nak rasa tak kek nie?kalo teringin boleh la tempah...itupun kalo syg aku rajin nak buat..huhuhu..sbnrnye die buat suke2 jer!!!kalo nak rasa tu,pandai2 la dtg umah...hehehe...

 Meleleh topping cheese die..fuhhh...lemak2 manis rasanye...
Yang paling penting...kek nie memang marvelous la...pandai syg aku nie..hehehe



Habis!!!, last portion...hahhaa..jgn terkejut, nie bukan last portion dari satu kek...ini last portion dari satu slice...hahaa...


Jazakillah zaujati...Uhubbuki Fillah fid-dunnia wal-akhirah

Friday, April 29, 2011

Macro Project Belakang Rumah

Petang Jumaat yang boring, nengok Prince William kawin pn boring...jadi aku grab aku nye camera n gadget trus pegi blakang rumah. ada la pokok2 bunga..xtau nme bunga...aku bukan la penggemar bunga...ataupun mat bunga...tp aku amik kamera amik gambar2 bunga2 nie...layan je la...kalo cntik komen la...kalo buruk pn komen la...


 gambar kunci nie bukan belakang rumah okay..aku amik kt dalam rumah...boriiiiinggggggg nye psl la nie...

Transcend 32 GB Class 10 SDHC Flash Memory Card TS32GSDHC10E
SanDisk 16 GB microSDHC Flash Memory Card SDSDQ-016G (Bulk Packaging)
 Canon Speedlite 430EX II Flash for Canon Digital SLR Cameras
Nikon SB-900 AF Speedlight Flash for Nikon Digital SLR Cameras
 

Wednesday, April 27, 2011

Food Prices surged - Beware Malaysian

HONG KONG: World food prices that surged 30 per cent in the first two months of the year threaten to push millions of Asians into extreme poverty and cut economic growth, the Asian Development Bank said yesterday.
The surging prices translated into domestic food inflation of 10 per cent on average in many Asian economies, which could drive 64 million people into poverty, the bank said, adding that it would also erode the living standards of poor families. Food prices have been driven higher by surging oil prices, production shortfalls due to bad weather and export restrictions by food-producing countries.


If higher food and oil prices persist for the rest of the year, they could shave as much as 1.5 percentage points from economic growth in developing Asian countries, the report said.


Some countries will be hit harder than others. Singapore is highly vulnerable to inflation because the tiny city-state must import all its food.
On the other hand, South Korea, where food accounts for a relatively small part of the consumer price index, will get off more lightly.


The rapid increases in the cost of food are a serious setback for the region, which rebounded rapidly from the global economic crisis.


ADB chief economist Changyong Rhee said food export bans and other short-term measures should be avoided. Instead, he urged greater spending to boost agricultural productivity and more investment to improve irrigation, food storage and other infrastructure.
Poor families in Asia are hit much harder by food price inflation because they spend as much as 60 per cent of their income on food, a much higher proportion than in developed countries.


Asia’s developing countries are home to two-thirds of the world’s poor (about 600 million people), who live on US$1.25 (RM3.60) a day or less. In contrast, people in the United States and other wealthy countries spend about 15 per cent of their income on food, so the impact on rising food prices on their wallets isn’t as big.


Global food prices jumped 34.2 per cent in February over a year ago following a 28.4 per cent rise in January, according to the Food and Agriculture Organisation’s benchmark index. The organisation said 29 countries in Africa, Asia, Middle East and Latin America and the Caribbean would need food aid. Cambodia and Laos face unfavourable prospects for crops due to delayed and erratic rains.
In Kuala Lumpur, the Domestic Trade, Cooperatives and Consumerism Ministr y advised Malaysians to be prepared for rising food costs due to the global food crisis.


gambar hiasan : ihsan dari leomadrigal
Deputy Minister Datuk Tan Lian Hoe said Malaysians needed to accept this reality, but said any restructuring of food subsidies would be done in stages.


“This is necessary as the government needs to ensure that specific groups can afford food and other items.” Surging global prices translated into a rise of 2.8 per cent in the consumer price index for January to March compared with the same period last year. The indexes for food and non-alcoholic beverages, and non-food sectors for last month increased by 4.7 and 2.3 per cent compared with the same month last year.
 
 
 
Beware guys... if you read this we will face a hard time in future. Nowadays we can buy "Nasi Campur Lauk Ayam,Sayur" with RM5.00 but due to prices surged it can cost 30% higher. Wowww...macam makan kat hotel pn ada...

Secara positif nya, kita kena la usaha lebih banyak untuk mengelakkan dari bencana makanan di masa hadapan. dalam pepatah arab berkata "Siapa yang berusaha dia la yang jumpa/dapat". Jangan lah salah kan kerajaan (bukan maksud pro-kerajaan), kerana rakyat tak boleh buat keputusan untuk kerajaan. 


Aku saje nak share, dulu2 pernah la dapat email2, yg berbunyi lebih kurang la "Mulai dari hari ni, kita perlu simpan sikit2 bekalan makanan, minuman dan keperluan asasi untuk masa akan datang. Kerana akan datang satu masa, bekalan tidak mencukupi untuk menampung rakyat2 dan umat2 di bumi bertuah nie". Maaf la ye, ayat nye lebih kurang gini la bunyi nye.


Waallahuaalam bis sawwab...

Tuesday, April 26, 2011

Sekayu Lagi

Mari2 kita lihat posing2 yg x seberapa maut nie...kalo ikut mmg ada gaya model la skit2..isshhh...perasan btul...kalo dalam family,aku mmg slalu di kategori perasan tp ape pn gembira sentiasa...

Ini aku- xla hebat..cme rse nye nk duduk bawah air terjun tu...

Die suka posing...mmg posing sakan kalo ada camera

korek batu kut2 jumpa emas SEKAYU

its autumn
Ini aje la guys...ada lagi...ada masa Insyaallah..another chapter of life...
Peace be upon you

Thursday, April 21, 2011

Sekayu kata mari...


Ketika bermandi manda bersama isteri tersayang di Sekayu Air Terjun Terengganu...best wooo...!!!

Saturday, April 9, 2011

Want to find out if you’re living a healthy lifestyle? Take a profile test to a journey of self-discovery and improvement. #NestleProfiler

Want to find out if you’re living a healthy lifestyle? Take a profile test to a journey of self-discovery and improvement. #NestleProfiler

How Manglish sounds like?


English: Would you turn off the fan?
Manglish: Off the fan.
English: Oh dear,I'm going to be in deep trouble
Manglish: Die!
English: Would you be so good as to turn on the tap,please?Of course!
Manglish: Can on the tap-ah?Can!

English: Would you happen to have some coins?May I borrow 50sen, please?
Manglish: Got coins or not? Can lend 50sen -ah?

English: These durians are really good!
Manglsih: Best - lah the durian!

English: Why is that idiot honking away?
Manglish: That idiot horn for what?

English: I'd like to order a glass of plain water.
Manglish: Sky juice one.

English: Encik Kamal is out of town.
Manglish: Encik Kamal outstation.

Englsih: What are you talking about? That;s absolutely ridiculous!
Manglish: You talk what? Rubbish - lah.

English: I have yet to pay the fine.
Manglish: Norchet pay fine.

English: Would you reverse your car?
Manglish: Gostan!

English: Why are you so long-winded?
Manglish: Talk so much for what?

Sedap tak bunyi English-Bahasa Melayu,kalo dalam bahasa kasar nye, bahasa rojak...hehee..just share some (ini pun manglish)hahahaha...anyway, yg penting org faham...


(reference: Honk if you're malaysian - Lydia Teh)

Monday, March 21, 2011

Yakjuk dan Makjuk sudah keluar memusnahkan bumi.


"BRUSSELS: Duta Nato meluluskan pelan operasi pertubuhan itu bagi membantu menguatkuasakan sekatan senjata Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu ke atas Libya, semalam.
Dalam kenyataan itu, pegawai Nato berkata, Turki pada awalnya menentang campur tangan di Libya.

Wakil dari 28 anggota Nato akan bertemu sekali lagi hari ini untuk mencari persetujuan mengenai pelaksanaan pelan sekatan senjata itu.
Jika diluluskan, ia mungkin membabitkan penggunaan pesawat udara dan laut Nato bagi menghalang sebarang senjata tiba kepada tentera Muammar Gaddafi.

Sebahagian daripada anggota Nato - diketuai Amerika Syarikat, Perancis dan Britain - mengambil bahagian dalam serangan udara ke atas Libya awal pagi kelmarin.

Bagaimanapun, Nato sebagai sebuah pertubuhan - yang bertindak hanya melalui persetujuan anggotanya - masih berbelah-bagi sama ada perlu terbabit atau sebaliknya.
Jerman turut menyatakan bantahan terhadap campur tangan asing di Libya.

Diplomat berkata, Perancis juga membantah pembabitan Nato dengan mengambil kira kesan reputasi pertubuhan itu di kalangan negara Arab. Sumber berkata, AS dan Kanada adalah antara negara yang mahu Nato mengepalai operasi di Libya. - Reuters"

Petikan dari harian metro, aku tertanya2 byk kali dalam pikiran aku, "Kenape Libya perlu dikenakan sekatan senjata,dan mengapa pakatan salib yg masuk campur hal ehwal Libya tidak dikenakan sekatan senjata?" persoalan yg menggangu pikiran aku hari nie lps baca petikan tersebut dalam harian metro. 
Alasan yg diberi mereka ialah selagi pihak pro kerajaan tidak menghentikan serangan ke atas pemberontak, mereka akan serang. Tapi yg bertambah teruk ialah rakyat Libya dan orang awam terbunuh dan cedera. Adakah ini motif diorg?adakah simpanan minyak yg byk Libya memaksa pakatan salib ni menyrang Libya bertuli2 dengan peluru berpandu. Sungguh kejam. Kenape mereka ini tidak dilabelkan pengganas. Kenapa dulu Syeikh AlQardhawi mengeluarkan fatwa Gaddafi boleh dibunuh mereka melabelkan syeikh tersebut dengan pengganas. Sungguh naif pemimpin2 dunia zaman sekarang. 

Wallahua'alam.

reference : harian metro selasa 22 March 2011.

Thursday, March 10, 2011

KL Pride

View of KL Tower and Twin Tower at night from Hotel Legend Kuala Lumpur.So memorable.

Saya nak Join Bloglist Nelly The Strange


"Saya nak Join Bloglist Nelly The Strange"

Syarat-syarat : 

  1. Copy BANNER yang Nelly dah sediakan dan linkkan ke entry ini.
  2. Paste kan kat entry, dan buatlah entry ringkas bertajuk : 
  3. "Saya nak join bloglist Nelly The Strange" 
  4. Yang belum FOLLOW, sila follow ye . .
  5. Korang pilih nak masuk kategori mana : Otai , Sempoi , Cool
  6.  Tinggalkan link anda kat ruangan komen entry ini.
  7. Tarikh tutup: 29 MARCH 2011 
  8. Tag dekat 3 orang ok  . .
 

Wednesday, March 9, 2011

Aku Seperti Ombak Ini

Adakah aku mampu harungi ombak ini?

Penunggu Pantai

share satu dlu...time is quite tight...

Usrah online

Bismillah



A033

Demikianlah azab seksa (yang telah ditimpakan kepada golongan yang ingkar di dunia), dan sesungguhnya azab hari akhirat lebih besar lagi; kalaulah mereka orang-orang yang berpengetahuan (tentulah mereka beringat-ingat). (Al-Qalam 68:33) | 

alhamdulillahirabbil a'lamin...wa bihi nasta'in...amma ba'd..

Entry kali nie saya ingin menyentuh ayat 33 dari surah Al-Qalam. Ayat ini saya dengar ketika menunaikan solat Isya' yang dibacakn oleh imam. Terdetik hati saya ingin kongsi ayat ini kerana terlalu besar maknanya. 

Ayat ini menerangkan tentang azab ALLAH kepada org2 yg ingkar pada suruhanNYA. Menurut Tafsir Ibn Kathir - Azab yang disebutkan adalah azab untuk org2 yang melawan apa yang diperintah kan ALLAH kepadanya,dan siapa yang tidak bersyukur dengan apa yang ALLAH S.W.T telah bagi kepada hambaNYA. Dan ape yang diterangkan dalam ayat ini, azab di dunia yang biasa kita dengar, macam api di dunia, yang kita anggap sudah panas, rupa2nya tidak begitu panas. Malah azab di Akhirat lebih besar lagi dan lebih dasyat. Nauzubillah. Maknanya azab api neraka itu lagi dasyat panasnya seperti 70 kali ganda dari api dunia sekarang. Nauzubillahiminzalik... 

Cuba dilihat kan zaman skrg, ramai sudah lupa kan hari pembalasan,hari hisab,hari akhirat,hari kehancuran yang di mana segala perbuatan kita akan di hisab kelak di depan MAHA KUASA S.W.T.  Terdapat pelbagai bentuk hiburan yang melalaikan kita untuk ingt kepada hari akhirat. Satu tempat final exam kita. Jom Heboh la,konsert artis antarabangsa la,mentor la,akademi fantasia la,dan macam2 lagi,sampai tak terkata oleh lidah dan tak tercapai oleh akal. Benda2 nie yg buat kita lupa. Termasuk diri ku ini. 

Apa yang boleh kita buat, kita perbaiki diri kita, penuh kan ilmu agama di dada kerana ibadah tanpa ilmu umpama pokok yg tiada hasil. Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah sesebuah kaum kecuali mereka mengubah diri mereka sendiri. 

Teringat usrah yg slalu sy hadir ketika di ALMANAR. Teringin buat usrah secara online di blog. Sekian lama telah ditinggalkan.

Setakat sini dulu,apa yang baik itu datangnya dari ALLAH,dan yang buruk itu datangnya dari saya sendiri.Wallahua'lam.

(p/s : sila tegur kalo ada salah silap)

Tuesday, March 8, 2011

Kerana sebuah gambar

Kerana sebuah gambar, pelbagai reaksi keluar dr macam2 orang. Ada yg x ambil port,ada sje suka2 komen,ada yang begitu agresif,pasif, ada yang pertahan kan,ada yang memberi pendapat,dan ada juga yang kritik. Kalo ada yang tak disebut tu korang nilai la sendiri dr facebook nie.Rasa nya total comment semua nie 34.gambar yg disebut td ialah gambar nie

Sy baca dan teliti semua comment,sy bersyukur sgt bile ada org yg paham tentang gambar nie. Actually tentang ISLAM agama samawi yang diturunkan kepada Nabi Muhammad S.A.W. Bagaimana comment2 bernas berdasarkan al quran dan hadis yang diutarakan oleh beberapa sahabat sy. Sbrnye bkn nak buruk kan sesape dan membuka aib,tetapi sy nk tunjuk contoh bagaimana ISLAM sekular yang ada di Malaysia. Saya tak pandai sgt tentang semua ini tp bila baca comment2 nie, ada lg sedikit ILMU yg sy peroleh. Terima Kasih ya atas segala comment yg bernas. 


Pegang la pada satu moto ini "Matlamat tidak menghalalkan Cara".

Rujuk pada dua sumber bila berhujah :-

1)Al-Quran
2)Hadis


Apa yang baik itu datang dari ALLAH,yang buruk itu datang diri saya sendiri...Wallahua'lam bissawab...

Sunday, March 6, 2011

Umat Melayu Bodoh yang mengaku beragama Islam

Jaringan Melayu Malaysia (JMM): Imej Nik Aziz sama Ayah Pin?: "KUALA LUMPUR 5 Mac - Imej Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat boleh disamakan dengan pengamal ajaran sesat, Ayah Pin kerana menja..."

Baju Sukan (Pre-Order)





Price : RM150
Size : S,M,L,XL
Color : black
Pre order : email to leomadrig@hotmail.com
 your size and color


Price : RM55
Size : S,M,L,XL
color : black orange
pre-order : email to leomadrig@hotmail.com
 your size and color



Price : RM40
Size : S,M,L,XL
color :black yellow
pre-order : email to leomadrig@hotmail.com
 your size and color



Price : RM100
color : grey red and grey blue
pre-order : email to leomadrig@hotmail.com
 your color

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...