Saturday, June 25, 2011

Muhasabah: Nikmat Sihat

Aku masih ingat lagi dulu2 nasyid raihan, 
"Ingat 5 perkara sebelum 5 perkara...
sihat sebelum sakit...
muda sebelum tua...
kaya sebelum miskin...
lapang sebelum sempit
hidup  sebelum mati..."



Aku sedar,5 perkara yg disebut dalam hadis Rasulullah S.A.W,Allah dah tentukan untuk aku. Nikmat sihat yang Allah kurniakan adalah untuk beramal soleh dan menyuruh hambanya sedaya upaya beribadat kepada nya dengan seikhlas hati. Cuba bayangkan kalo kita sakit, memang x dpt buat ape2 la...kalo sakit kepala,boleh ke kita nak beribadat kepada Allah dengan tenang?Apatah lagi kalo sakit2 yg berat. Aku yg dh kene High Blood Pressure, bersyukur sangat2 sebab tiba2 aku boleh teringat hadis Nabi nie. Kalo tak mungkin aku akan lalai ngan dunia yg fana ini...


Dulu2 masa aku remaja, aku nk hafal apa2 mudah jer..Sekarang baru masuk 20an,dh tercungap2...remaja2 kat luar sana,cepat2 la guna kan masa remaja untuk kebaikan...jgn duk asyik berkepit jer...(mcm aku dlu2 gak)Astaghfirullah...


Ermmm..kaya? Aku xla kaya tp ada la rezeki yg Allah kurniakan...Kerja di Bank Negara nie satu rezeki yg amat besar bagi aku dan aku bersyukur sgt2. Kalo pikir2 kan, ada lagi org yg susah dari aku, aku patut bersyukur...betul tak??


Satu perkara ni la yg paling susah nk hindarkan...Waktu lapang mesti buat kerja tak faedah...Ish333xxx...bile dah nak sampai deadline baru nk terkejar2 sana sini. Insyaallah dengan pantas nye manage time dgn molek2...


Hidup sebelum mati???Dah pikir2 ke amalan ape sbg bekalan di akhirat nanti. Semoga aku dan pembaca tergolong dalam kalangan org2 yg beramal soleh dan mendapat rahmatNYA di akhirat kelak. 


InsyaAllah, muhasabah kali ini jadi peringatan selama2nya untuk aku dan juga pembaca...maklum la kan,kita nie manusia, asal perkataan pun 'nisyan = lupa'. Bukan nye melayu mudah lupa tp manusia itu sendiri adalah pelupa. Cakap hari nie lain besok lain...itu lupe la nme nye..hehehe..betul ke???..boleh la kut...hehehehe


Wallahua'lam...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...