Wednesday, March 9, 2011

Usrah online

Bismillah



A033

Demikianlah azab seksa (yang telah ditimpakan kepada golongan yang ingkar di dunia), dan sesungguhnya azab hari akhirat lebih besar lagi; kalaulah mereka orang-orang yang berpengetahuan (tentulah mereka beringat-ingat). (Al-Qalam 68:33) | 

alhamdulillahirabbil a'lamin...wa bihi nasta'in...amma ba'd..

Entry kali nie saya ingin menyentuh ayat 33 dari surah Al-Qalam. Ayat ini saya dengar ketika menunaikan solat Isya' yang dibacakn oleh imam. Terdetik hati saya ingin kongsi ayat ini kerana terlalu besar maknanya. 

Ayat ini menerangkan tentang azab ALLAH kepada org2 yg ingkar pada suruhanNYA. Menurut Tafsir Ibn Kathir - Azab yang disebutkan adalah azab untuk org2 yang melawan apa yang diperintah kan ALLAH kepadanya,dan siapa yang tidak bersyukur dengan apa yang ALLAH S.W.T telah bagi kepada hambaNYA. Dan ape yang diterangkan dalam ayat ini, azab di dunia yang biasa kita dengar, macam api di dunia, yang kita anggap sudah panas, rupa2nya tidak begitu panas. Malah azab di Akhirat lebih besar lagi dan lebih dasyat. Nauzubillah. Maknanya azab api neraka itu lagi dasyat panasnya seperti 70 kali ganda dari api dunia sekarang. Nauzubillahiminzalik... 

Cuba dilihat kan zaman skrg, ramai sudah lupa kan hari pembalasan,hari hisab,hari akhirat,hari kehancuran yang di mana segala perbuatan kita akan di hisab kelak di depan MAHA KUASA S.W.T.  Terdapat pelbagai bentuk hiburan yang melalaikan kita untuk ingt kepada hari akhirat. Satu tempat final exam kita. Jom Heboh la,konsert artis antarabangsa la,mentor la,akademi fantasia la,dan macam2 lagi,sampai tak terkata oleh lidah dan tak tercapai oleh akal. Benda2 nie yg buat kita lupa. Termasuk diri ku ini. 

Apa yang boleh kita buat, kita perbaiki diri kita, penuh kan ilmu agama di dada kerana ibadah tanpa ilmu umpama pokok yg tiada hasil. Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah sesebuah kaum kecuali mereka mengubah diri mereka sendiri. 

Teringat usrah yg slalu sy hadir ketika di ALMANAR. Teringin buat usrah secara online di blog. Sekian lama telah ditinggalkan.

Setakat sini dulu,apa yang baik itu datangnya dari ALLAH,dan yang buruk itu datangnya dari saya sendiri.Wallahua'lam.

(p/s : sila tegur kalo ada salah silap)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...