Saturday, June 18, 2011

Muhasabah: Kenapa Jews/Zionist Berjaya menakluk dunia??


Aku baru separuh baca buku nie. Best gak buku nie. Ada banyak cerita macam mana Jews boleh berjaya nie. Sedang syok aku baca buku nie,sampai kat part yg mana Jews population/immigrants berjaya menjadi org2 ternama. Mereka berjaya menjadi professor2,pelakon2 hollywood,consultans,pakar ekonomi,politician,lawyers dan macam2 cabang lagi diorg conquer kat Amerika. 

Mungkin satu pengajaran, walaupun Jews nie takde tanah tapi bila diorg "berhijrah" ke Amerika,kumpulan Jews nie berjaya menaikkan peratusan2 golongan mereka di dalam sektor2 penting di Amerika.Contohnya daripada jumlah peguam 500orang,20% dari mereka adalah Jews. Pada tahun 1939,separuh daripada peguam di New York adalah Jews. wow..hebat tu...Kalo di negara kita,pasti kita dah bising hak bumiputera kita. Tapi di sana tidak. kenapa???baca lah buku nie,banyak isu2 dan faktor2 kenapa mereka berjaya. Yang aku sebut nie baru peguam,x sebut lagi profesor diorg,physician2 diorg,pakar2 eknomi diorg dan org2 terkaya di dunia adalah dr kalangan Jews gak.

Pengajaran yg boleh kita ambil di sini,kita perlu berhijrah. Rasulullah S.A.W pernah berhjirah ke Madinah kerana ingin mengembangkan Islam dan menyebarkannya. Akhirnya Baginda S.A.W berjaya menyebarkan Islam di seluruh dunia bermula di Madinah. Muhasabah kepada diri aku gak, kalo kite nak berjaya, di mana2 pun, kita perlu berhijrah. Bagi aku tidak semestinya berhijrah dari satu tempat ke tempat yg lain. Berhijrah dari sifat mazmumah(buruk) ke sifat mahmudah(baik) pun di kira berhijrah. Kalo dulu kita malas,sekarang kita berhijrah kepada rajin. Begitu juga sifat2 mazmumah yg lain. 


Aku bukan nak bandingkan Rasulullah S.A.W dengan Jews. Tapi aku terpikir bagaimana dua2 nie boleh berjaya menyebarkan MISI mereka. Satu cara iaitu berhijrah. 


Wallahua'lam
(p/s: Kalo salah tolong betul kan, tegur2 la dengan hak dan sabar.)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...